Niedoczynności tarczycy jak się odżywiać?

05 May 2020 brak komentarzy mateusz Categories ZdrowieTags , ,

Jak się odżywiać przy niedoczynności tarczycy?

W Polsce na niedoczynność tarczycy choruje lub chorowało ok. 20 procent społeczeństwa. Choroba ta dotyka kobiet 5 razy częściej niż mężczyzn. Podstawową rolę w jej leczeniu odgrywa farmakoterapia, jednak przez to, że towarzyszą jej dolegliwości metaboliczne, istotna w jej leczeniu jest także dieta. Odpowiednio skomponowana, może przynieść szereg korzystnych efektów. Co jeść, a czego unikać?

Podstawy diety przy niedoczynności

Jak powinna wyglądać dieta osób z niedoczynnością? Przede wszystkim powinna być zdrowa i różnorodna. Istotne jest, by posiłki spożywać regularnie- od 4 do pięciu w ciągu dnia, dzięki temu przemiana materii nie zwalnia tempa. Pierwszy posiłek powinien być spożyty w ciągu godziny od przebudzenia, natomiast kolejne co około 2,5-4 godzin, a ostatni na 2 godziny przed snem.

Dieta przy niedoczynności tarczycy powinna być bogata w jod i białko. Organizm potrzebuje ok. 160 μg jodu dziennie (w ciąży i podczas karmienia piersią zapotrzebowanie wzrasta do 180–200 μg). Można go dostarczyć drogą wziewną (wizyta nad morzem wskazana!) lub z pożywieniem, np. z rybami (najwięcej jodu ma dorsz), warzywami, owocami, produktami zbożowymi lub mlecznymi. Jodowana jest również sól kuchenna i niektóre wody mineralne.

Do polecanych, pełnowartościowych źródeł białka w diecie zaliczyć można chude mięso, mleko, nabiał, jaja, a także rośliny strączkowe takie jak fasola, groch, soczewica lub ciecierzyca.

Mile widziane w diecie osób z niedoczynnością tarczycy są tłuszcze roślinne takie jak olej rzepakowy, lniany, oliwa z oliwek, awokado czy orzechy. Dostarczą one do organizmu nienasycone kwasy tłuszczowe, w tym kwasy omega-3.

Cynk i selen– to dwa ważne składniki mineralne, o które należy zadbać przy niedoczynności. W przypadku, gdy wraz z dietą zostaje dostarczona niewystarczająca ilość selenu, zmniejsza się przyswajalność jodu, dochodzić może także do zmniejszenia wytwarzania trójjodotyroniny, która jest jednym z najważniejszych hormonów tarczycy. Największą zawartość selenu mają orzechy brazylijskie, dodatkowo znaleźć go można również w skorupiakach i rybach, grzybach, czosnku czy suchych nasionach roślin strączkowych.

Natomiast cynk jest składnikiem hormonu T3. Jego niski poziom w organizmie może przyczyniać się do nieprawidłowego wiązania tego istotnego dla tarczycy hormonu. Źródłami cynku są: mięso, wątroba, sery podpuszczkowe, pełnoziarniste pieczywo, kasza gryczana czy jaja.

Jakiego pożywienia unikać?

Osoby, które mają niedobór, jodu powinny unikać produktów, które zawierają substancje wolotwórcze (tioglikozydy), ponieważ mogą zaburzać przyswajanie jodu z pożywienia. Są nimi m.in.: kapusta, kalafior, brukselka, soja, rzepa, brukiew, brokuł, jarmuż, orzeszki ziemne, herbata zielona. Co ważne- zawartość tych substancji zmniejsza się o ok. 30% po poddaniu obróbce termicznej, więc należy przede wszystkim unikach ich w postaci surowej.

Osoby z niedoczynnością powinny całkowicie wyeliminować ze swojego jadłospisu soję, ponieważ związki wolotwórcze w niej zwarte nie ulegają dezaktywacji podczas obróbki termicznej, przez co może dojść do zaburzenia wchłaniania leków.